جستجوی پیشرفته

نکات ایمنی در استفاده از جک بادی در آفرود

نکات ایمنی در استفاده از جک بادی در آفرود

نکات ایمنی در استفاده از جک بادی در آفرود

جک بادی در زبان یونانی به معنی نفس یا باد می باشد، ولی در فناوری و صنعت در زمان حال به معنی انتقال انرژی با استفاده از هوای فشرده است، به این گونه که هوا به وسیله یک کمپروسور فشرده شده و در سیستم پنوماتیک که در این مطلب از دودف توضیح خواهیم داد، مصرف می شود.

جک بادی به علت مزایای خاص مانند بازده بالا، قابل کنترل بودن، سادگی تعمیر و نگهداری و… باعث شده در صنعت و فناوری آفرود رواج بسیاری داشته باشد.

سیستم جک بادی شامل چه قسمت هایی است

هر جک بادی شامل سه قسمت عمده می باشد:

  1. تولید هوای فشرده
  2. توزیع هوای فشرده
  3. کنترل کننده ها و انجام دهنده ها

 

انواع جک های بادی

  • سیلندر های خطی
  • سیلندر های غیر خطی

سیلندر های خطی جک هایی هسند که حرکت آن ها مستقیم است و حرکت آن ها دورانی یا زاویه ای نیست.
در این دسته سیلندر های قلمی، سیلندر های چهار میل، سیلندر های پروفیلی، جک های رادلس، جک های راهنما دار یا دو شافت جای میگیرند.
جک های دو طرفه و در مجموع هر سیلندری که عملکرد دورانی یا زاویه ای ندارد در این دسته قرار میگیرد.

نیروی تولیدی این دسته از سیلندر ها معمولا از حاصل ضرب مقطع مساحت کف سیلندر در فشار کاری سیستم بدست می آید.

سیلندر های غیر خطی تنوع بیشتری دارند.
جک های گریپر، اکچویتور ها، جک های دورانی، جک های شعاعی، ایر موتور ها در این دسته جای میگیرند.
نیروی تولیدی این جک ها دیگر به صورت بالا محاسبه نمی شوند و روی پلاک آنها نوشته میشود یا با توجه به کاتالوگ سازنده حساب میشود.

راه های استفاده از جک بادی

بیشتر بخوانید: مهمترین نکات در کمپینگ

راه های استفاده از جک بادی

گام اول: خودرو را در جای خود محکم کنید

قبل از استفاده از جک بادی مطمئن باشید که خودرو را در جای امن پارک کرده و ترمز دستی خود را کشیده اید.

گام دوم: جک بادی را آماده کنید

بخش های بالا و تحتانی محفظه بادی را صاف و مرتب کنید و بالا و پایین آن را به هم فشار دهید. شلنگ هوا را با چرخش ساعت گرد به محفظه هوا وصل کرده و آن را سفت ببندید. اگر در بین اتصالات خاک و شن باشد آن را تمیز کنید. اگرچه محفظه هوا چند لایه و مقاوم است، اما برای اطمینان از پنچر نشدن این محفظه، بهتر است از پوشش پارچه ای یا امثال آن برای اطراف محفظه استفاده شود.

گام سوم: جک بادی را در زیر خودرو قرار دهید
هرگز محفظه هوا را زیر باک سوخت، اگزوز و یا اتصالات زیرین خودرو که تحمل وزن خودرو را ندارد قرار ندهید. برای قرار دادن محفظه هوا، نقطه ی مستحکمی از شاسی را که بتواند وزن خودرو را تحمل کند انتخاب کنید. مراقب برآمدگی های نوک تیز و لبه های برنده ی قطعات زیرین خودرو باشید.

گام چهارم: بلند کردن خودرو
خودرو را روشن کرده و بگذارید با دور آرام کار کند. انتهای مخروطی شلنگ هوا را به لوله اگزوز فشار دهید و مطمئن شوید شلنگ تا نخورده باشد. وقتی محفظه هوا تا حدودی پر شد، دست نگه دارید و بررسی کنید آیا محفظه هوا در جای درستی قرار دارد یا نه. باد کردن محفظه را ادامه دهید تا یک یا دو چرخ خودرو از زمین بلند شوند. سپس موتور را خاموش کنید. مراقب باشید محفظه بیش از ارتفاع لازم پر نشود. اگر خودرو بیش از حد از زمین بلند شده، شیر تخلیه را به آرامی باز کنید تا باد محفظه کاهش یابد و خودرو به ارتفاع مورد نظرتان برسد.

گام پنجم: پایین آوردن خودرو
مطمئن شوید اطرافیان تان پیش از پایین آوردن خودرو از آن فاصله گرفته باشند. برای تخلیه محفظه هوا، شیر تخلیه شلنگ را به آرامی باز کنید. سعی کنید خروج هوا از محفظه به صورت کنترل شده باشد و نه به سرعت. هرگز خودرو را با باز کردن اتصال محفظه هوا و شلنگ رها نکنید. بعد از خالی شدن محفظه هوا، آن را از زیر خودرو بیرون بکشید و سپس شلنگ را از آن جدا کنید.

نکات و توصیه های ایمنی

نکات و توصیه های ایمنی

قبل از استفاده از جک بادی برای خودرو های دو دیفرانسیل به عدد روی آن توجه کنید، نباید از جک بادی برای خودرو های دو دیفرانسیل با وزن بیشتر از حد تحمل آن استفاده کنیم، ظرفیت جک معمولا دو ، سه یا چهار تن است.

به یاد داشته باشید قبل از باد کردن محفظه های هوا سر نشینان خودرو از ماشین پیاده شوند.

وقتی خودرو در روی جک بادی قرار دارد بدنتان زیر ماشین نباشد تا از حوادث ناگهانی در امان باشد، همچنین هنگام استفاده از جک بادی مطمئن شوید که کناریانتان فاصله امنی با خودرو داشته باشند.

گاهی دیده می شود که برای راحت بودن کار جک بادی را بیش از اندازه باد می کنند، هیچ موقع بیش از اندازه تعیین شده محفظه باد جک بادی را باد نکنید؛ طرز صحیح استفاده از این وسیله بلند کردن خودرو به ارتفاع مطمئن از سطح زمین است.

در آخر هم پس از بلند کردن خودرو از پایه های کمکی، کمک بگیرید تا از سقوط ناگهانی خودرو در امان بمانید.

نکات ضروری استفاده از جک بادی

جک های بادی برای خودرو های دارای سر اگزوز غیر فابریک طراحی نشده اند، همچنین توصیه می شود هنگام استفاده از جک های بادی دو نفر از هم کمک بگیرند، یکی برای استفاده از این وسیله و دیگری برای کمک و نظارت بر روند کار تا از بروز هر گونه حادثه جلوگیری کند.

زمانی که خودروی شما بر روی یک سطح شیب دار است بسیار با احتیاط کار کنید چرا که هنگام کار با جک بادی روی سطح شیب دار خودروی شما به راحتی برگردد و تکان بخورد.

هنگام استفاده از جک بادی دو تا از تایر های شما در هوا قرار خواهد گرفت، برای جلو گیری از تکان خوردن تایر های دیگر ماشین می توانید از سنگ یا هر وسیله ای دیگر از تکان خوردن تایر ها جلوگیری کنید.

سخن نهایی

هنگام استفاده از جک بادی نکات و توصیه های گفته شده را حتما رعایت نمایید تا از بروز هر گونه حوادث جلوگیری کرده یا در امان باشید.

شما هم اگر پیشنهادات دیگری در مورد نکات ایمنی در استفاده از جک بادی دارید می توانید برای ما در قسمت نظرات کامنت کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در سایت دودف تماس بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *